Bilen - Ginetta G27



Bil:

Ginetta G27 serie 4.
Köpt i form av byggsats från Ginetta Cars i England.
Byggd under åren 2000-2002 och därefter ständigt vidareförädlad.

Årsmodell:

2002

Motor:

Opel 2.0 16V (XE), Effekt 215 hk (max varvtal 7500-8000)
QED "Direct To Head" spjällhus.
Kamaxlar Enem
Smidda Omega kolvar och smidda H-stakar
.
Megasquirt Insprutning.
Torrsump (QED).

Motorbyggnation och portning: Kenneths motor

Kraftöverföring:

Rakskuren och tätstegad Fordlåda (quaife).
Koppling: Alcon 4-puckslamell
Diffbroms Ford. Utväxling 3.9:1, alt 4.44:1.

Hjulupphängningar:

Individuell fram och bak med dubbla triangellänkar och "coilover" dämpare.
Hjulspindlar Ford Sierra.

Hjul/Däck:

Fälgar Compomotive ML 8x15 alt Compomotive CXR 7x15
Däck Kumho (R-däck) 205/50 R15 fram och bak.

Styrning:

Kuggstång "Triumph Spitfire".
Rattstång Ford Sierra.

Bromsar:

Egenkonstruerat pedalställ med girlingcylindrar och bromsvåg.
Fram: Uppgraderade Ford Sierra bromsar av fabrikat Wilwood.
Bak: Skivbromsar Ford Sierra.
Belägg: PRF97 fram och EBC green stuff bak

Mått:

Tankvolym: 39 liter.
Spårvidd: Fram; 1310 mm, Bak; 1350 mm.
Axelavstånd: 2145 mm.
Totallängd: 3720 mm.
Totalbredd: 1580 mm.
Vikt: ca 750 kg

 

Allmänt om Ginetta

Ginetta Cars i England har byggt sportbilar sedan slutet av 50-talet. Modell G27 kom 1981 och har sedan dess kontinuerligt förbättrats.

Flertalet Ginettabilar säljs idag som s.k. kit-cars, d.v.s. byggsatser där vitala chassie, karross och inredningsdetaljer kommer från Ginettafabriken. Motor, växellåda, bromsar m.m. kommer från annat håll, exempelvis Ford och Opel.

Vid intresse och frågor rörande Ginetta (köp, byggnation etc.) kontakta mig på johan@falkracing.se eller Ginettas svenska representant PG Johansson på pgj.ab@swipnet.se. Se även www.ginetta.se.