Racerapport 2005, 2006

 

   
Falkenberg Classic Motor / SPVM Deltävling 5: Falkenberg 7-9 september 2007 (arrangör RHK)  
   
Fredag 7 sept - fri träning
Deltog ej.
 
   
Lördag 8 sept - tidsträning 1&2
Äntligen dags för tävling. Årets premiär blev något försenad och inträffade på säsongens sista deltävling!. Laddad till max med nyrenoverad växellåda och bra väder börjar tidsträning 1. Bilen känns bra men efter 4 varv vid inbromsning efter långa rakan så smäller det till och jag ser huven lyfta sig på höger sida. Det visar sig att nedre bärarm har brustit (bild). Turligt nog så är det Ginetta cup denna helg och jag kan köpa en bärarm av Lindström på plats. Meck hela eftermiddagen inklusive riktning av dämparen gör att jag missar den andra tidsträningen. Bilen är dock fixad och startklar inför söndagens race - yes!!
 
   
Söndag 9 sept - race (fm)
Soligt. Tjugosex startande. Startar racet i position 17 efter den något dramatiska tidsträningen. Kämpar några varv med Krister i en Porsche Boxter. Efter halva racet börjar de som är bakom mig komma ifatt och bilen känns inte riktigt lika kraftfull. Vid varv 8 får jag teknisk flagg och tvingas köra in i depå. Vid det här laget har jag själv börjat märka oljeröken i kupén. Tyvärr slutar denna racehelg här då kompression har kommit in i vevhuset och olja pressas ut. Visar sig senare att en kolv har spikat sönder och motorn måste rivas, gås igenom och orsaken till spikningarna måste hittas (bild).
 
   
Bild från helgen (tagen av Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto):  
 
   
   
   
Automobil SportsCar Cup / SPVM Deltävling 5: Anderstorp 15-16 sept. 2006 (arrangör SLC)  
   
Fredag 15 sept - tidsträning 1 (em, 15 min)
Då var det dags för årets final i Sportvagnsmästerskapet. Vädret är kanon och bilen känns bra. Tyvärr är startfältet i Roadsport något decimerat, totalt bara 13 bilar. Detta troligtvis på grund av de extra höga avgifterna denna helg. Första träningen fortlöper utan några konstigheter och jag får till en bästa tid på 1:54.56.
 
   
Lördag 16 sept - tidsträning 2 (fm, 15 min) och race (em)
 

Finaldagen börjar med tidsträning. Tidsmässigt ingen förbättring mot fredagen - har tyvärr ingen förklaring till att det gick fortare förra året på denna banan (då med trasig växellåda, om än tätstegad). Tur att vintern ger gott om tid till eftertanke.
Race: 8 varv med rullande start. Får till en hyfsad start och ligger som bil nummer 5 under de första två varven. Därefter hamnar Mikael Wiklund i den röda Alfan utanför banan (efter batalj med en känd gul Ginetta G27) och får motorproblem med tät oljedimma över banan som följd. Ligger strax bakom och ser i princip ingenting. Vågar inte köra fullt genom röken och missar här värdefulla sekunder. Bakom så har Krister Andersson i en Porsche Boxter kommit ifatt. Vi har en härlig fajt i många varv men tyvärr får jag på sista varvet se mig besegrad. Slutar i mål som 4:a i klassen (Roadsport A). En underbar helg med härlig racing och en "raksträcka" som är helt fruktansvärt lång!!!! Stort tack till Björn för support under helgen. Klicka här för länk till SLC:s bilder från helgen.

 
Ånyo så laddar vi för nästa år! Vill passa på att tacka sponsorer, vänner och alla andra som har hjälpt till under säsongen - utan er så funkar det inte!!  
   
Bilder från helgen (tagna av Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto):  

Race!!
 
 
   
   
   
Automobil SportsCar Cup / SPVM Deltävling 4: Falkenberg 19-20 augusti 2006 (arrangör SSK)  
   
Lördag 19 aug- 2 fria träningar samt en tidsträning
Eftersom förra årets Falkenbergtävling blev något kort (se nedan) så är vi extra laddade för denna helg. Motorn känns nu bra igen efter en snabb topprenovering (se kalendariumet). Vi kommer till Falkenberg på fredagskvällen och ställer ordning tält etc. Delar denna helg ånyo tältet med ärkerivalen Robban i den gula G27:an. Lördagen bjuder på rejält regn under dagens båda träningspass. Tidsträningen körs på halvtorr bana med en bästa tid på 54.096. Ska jämföras med Christer Almqvist i en Caterham Seven som under träning hade den bästa tiden, 50.553.
 
   
Söndag 20 aug- race (fm)
Molnigt och halvsoligt. Femton startande. Startar racet i femte led (av åtta) med Robban vid sidan . Är när starten går före honom i de 3 första böjarna. Han kommer därefter upp vid sidan och jag har inget annat val än att släppa om honom. Ligger därefter hack i häl och väntar på ett bra tillfälle att göra en framstöt. På fjärde varvet i den branta uppförsbacken/krönet tappar jag dock fästet helt och gör en rundpall mitt på banan. Förlorar Robban och andra bilar ur sikte. Har en fajt med två B-bilar under ngra varv och slutar som elva över mållinjen (och näst sist i A klassen). Trots snurrningen var det en bra helg med juste racing och en överraskande rolig och mycket snabb bana. Önskar återkomma nästa år för revansch!!!
Stort tack till Patrik för support under helgen. Värt att notera var att detta var den mest avslappnande tävlingshelgen i bilens ännu korta tävlingshistoria. Allt höll och fungerade!. Vi ses på Anderstorp i september.
 
   
Bilder från helgen (tagna av Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto):  


Race och i rätt position!

 

Race och fortfarande i hyfsat rätt position!
 
   
   
   

Automobil SportsCar Cup / SPVM Deltävling 2: Knutstorp 7-9 juli 2006 (arrangör MGCC)

 
   

Fredag 7 juli - fri träning
Dags för svenskt sportvagnsmeeting 2006 med över 200 bilar anmälda i olika racingklasser. Vädret är kanon dvs varmt och soligt. Roadsport kan skryta med totalt 28 bilar varav 14 bilar i A-klassen. Kör fortfarande med stdlåda men helgen till ära är bilen utrustad med en egentillverkad och nygjord frontspoiler som borgar för riktigt bra grepp i framvagnen (dock med en viss ökad överstyrning som följd). Vi kör två fria träningar under dagen a' 15 minuter.
Kör samma tider som förra året.

 
   

Lördag 8 juli - tidsträning 1 (fm 15 min) och 2 (em 15 min)
På morgonen solsken. Träning 1: Når en bästa tid på 1.10.62 vilket placerar mig på 10:e plats. Under träning nr 2 kommer regnet och tiden stiger därav till 1.23.96. Bilen envisas under dagen med att trycka ur sig kylarvatten vilket inte känns helt komfortabelt. Hittar dock inget fel. Trots det åker vi halva skåne runt och letar ett nytt kylarlock (membranet i det gamla ser misstänkt ut!!!!) som monteras till träning 2. Ingen förändring. Vi ber en bön och hoppas att inget ska hända under morgondagens race.

 
   

Söndag 9 juli - race (fm)
Sol och varmt, varmt, varmt.... Startar i 5 femte led sida vid sida med min ärkerival "Robban" i den gula G27:an. Han får en bättre start och det är jagning som gäller. På femte varvet på NGK krönet kommer Robban fel in i böjen vilket resulterar i en skaplig sladd med 8 returer som följd men fortfarande på banan (respekt). Själv ligger jag strax bakom men har ej möjlighet att gå in i kurvan utan väljer gräset och nedförsbacke (annars hade räcket varit ett faktum). Bilen håller och jag kommer ut på banan igen med hösnuva av allt gräs och robban och övriga fältet lång bort. Tyvärr flaggas tävlingen av efter 8 varv då en av bilarna i fältet börjar brinna. Bästa tid under racet blir 1.09.33 vilket kan jämföras med 1.09.93 från förra året. Finns fortfarande förbättringspotential i bil och förare. Tack till Patrik, Fredrik och Erik för all hjälp under helgen.

   
Bilder från helgen (tagna av Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto):  

Lördagens 2:a tidsträning
 
   

Under race
 
   
   
   

Automobil SportsCar Cup / SPVM Deltävling 1: Mantorp 26-28 maj 2006 (arrangör Mk Scandia)

 
   

Fredag 26 maj- fri träning
Då var det äntligen dags för årets tävlingspremiär. Vi är på Mantorp och vädret är ostadigt med en och annan regnskur. Vi tränar tillsammans med modsportklassen samt samtliga RHK standardvagnar. Kör två pass under dagen varav det ena i väta. Just när det börjar kännas bra och rytmen infinner sig så hörs ett mekaniskt illavarslande ljud från växellådan. Ras med påföljande "meck" hela kvällen - tack till Patrik och Fredrik för snabb och strålande insats.... Framåt natten är en Ford
Sierra std vxllåda monterad och allt fungerar igen.

 
   

Lördag 27 maj - tidsträning 1 (fm 15 min) och 2 (em 15 min)
Strålande solsken. 25 bilar på respektive träning. Bilen går bra och känns juste. Till och med "Paris"-kurvan känns bra efter vinterns uppdatering av bakvagn med hårdare fjädrar och länklagrade bärarmar. Av någon anledning går det dock långsammare än förra året och når en bästa träningstid på 1:34.9. (kan inte bara skylla på lådan men ändå..)

 
   

Söndag 28 maj - warm up och race
Startar i 7:e led bredvid Robban (gul Ginetta G27). Har två Roadsport B Alfor framför mig. När startflaggan går så gör jag nog min bästa start någonsin och klipper 3 bilar. I slutet av långa rakan så är det sträng med olja som sträcker sig hela vägen genom påföljande kurva. Några snurrar och det är riktigt trångt. Tar ca 4-5 varv innan man kan köra fullt genom denna passage. Tycker att jag tappar fästet mot slutet och blir omkörd av en Porsche Boxter i klass B. Slutar efter ett kul race 11:a i min klass med en bästa tid på 1:34.9 (här finns det förbättringspotential). Som helhet en bra helg med bra gemenskap och många Ginettasupportrar i tältet. För resultat se SPVM:s hemsida.
Nu väntar nya krafttag inför nästa tävling! Vi ses på Knutstorp i juli!!!

   
Bilder från helgen (tagna av Daniel Ahlin):  
 
   
 
   
 
   
   
   

Stort tack till alla som hjälpt till eller stöttat på ett eller annat vis för att få bilen klar till denna tävlingssäsong. Hoppas jag inte glömt någon när jag tackar: Sponsorer, Micaela, Roger, Farsan, Mus, Elgunnar, Pelle, KG, Patrik, Robban, Fahrman, Janne H., Fredrik, Björne B., Daniel, Sander, Kenneth, Håkan, Andrea, Lill-Kalle, Lennart, Pia, Båvrup, Nisse, Börje, Lilja, Stefan I, Jimmy, Uffe, Olle, Eric och fler därtill.............

   
   
   

SPVM Deltävling 5: Anderstorp 23-24 september 2005 (arrangör SLC)

 
   

Fredag 23 september - tidsträning 1 (16.25-16.40)
Årets final körs på vår gamla F1-bana kallad "mossen" i Anderstorp. Vädret är soligt och varmt och bilen känns och går bra. Enda smolket denna helg är allas problem med bullernivån. Bullret mäts kontinuerligt under helgen och de flesta får åka till Micro och köpa dämpmatta, avgaskrökar, etc inklusive undertecknad. En bonus denna helg är att Robban (också från Linköping) är med och tävlar i samma klass med sin Ginetta G27:a. Därigenom är halva Sveriges bestånd representerat - kanon!! Vi anländer under förmiddagen och har ej tid att delta i den fria träningen utan går direkt på den officiella tidsträningen.
Tidsträning 1: Rakan är lång, lång och lång. Kör 7 varv och har fullt upp med att bestämma mig för spårval, bromspunkter och slåss med en trilskande fjärde växel. Kör bästa varv på 1:56.6 vilket inte känns särskilt snabbt - vi får se imorgon!.

 
   

Lördag 24 september - tidsträning 2 (9.30-9.50) och race (16.25-16.40)
Tidsträning 2: Kör nu bara på växel 1-3 och 5 men lyckas förbättra mig med 2.5 sekunder. Bästa varvtid hamnade på 1.54:05
Får svartflagg för ljudet (103db ???).
Race: Efter att ha klistrat dämpmatta för att få ner ljudet så "linar" vi upp under sen eftermiddag. Rullande start med position 7 i fältet (totalt 15 startande). Blir omkörd
i starten av både en gul Ginetta och en gul Datzun 240 (gult är fult!). Har efter 4 svettiga varv tagit mig om dessa och kan nu börja ta upp kampen på de framförvarande. Knappar in på Alfan framför mig men hinner aldrig ifatt innan de 8 varven abrupt tar slut och målflaggan faller. Kort sagt, en underbar helg med bra väder, kul racing, en hedrande sjundeplats, en trilskande växellåda och inte minst - två Ginettor på banan. Stort tack till Lasse som åkte från Göteborg för att supporta oss under lördagen och Lasse A. som lånade ut sin lägenhet i Anderstorp.

Nu laddar vi för nästa år! Vill också tacka sponsorer, vänner och alla andra som har hjälpt till under säsongen - utan er hade det aldrig gått!!

 
   

Bild tagen av Bengt-Åce Gustavsson (Liljevind) under fredagens träning
 
   

Bild tagen av Bengt-Åce Gustavsson (Liljevind) under fredagens träning
 
   
   
   
SPVM Deltävling 4: Falkenberg 12-14 augusti 2005 (arrangör SSK)  
   

Fredag 12 augusti- fri träning roadsport, ssk classic samt norsk historisk (11.06-11.16, 14.24-14.34 och 16.48-16.58)
Äntligen dags för Falkenberg!. Känns extra kul då jag aldrig tidigare har kört på denna banan. Banan är kort och snabb och ett varv går på ca 50-54 sekunder i torrt väglag. Bilen går bättre än någonsin då vi lagt ytterligare en dag på injustering av insprutningen (tack Pelle!).
Pass 1: Regn och halt men banan verkar vara juste och jag ser fram mot körning på torrt underlag.
Pass 2: Skyfall och ingen sikt överhuvudtaget.
Pass 3. Ingen ide pga regnet.

 
Lördag 13 augusti - tidsträning 1 (11.20-11.32) och tidsträning 2 (13.40-13.52)
Pass 1: Här tar tyvärr tävlingshelgen slut då bilen stannar i "line-up" kön och vägrar starta igen. Felsökning och mek i 6 timmar hjälper inte och vi tvingas inse att det bara är att ge upp (verkar som tändboxen gett upp efter 3 års drift). Stort tack till samtliga som ställde upp under eftermiddagen med tips, ideer, mätutrustning, bilåka och hämtning av prylar, delar, etc...........Bara att bita ihop och hem och skruva. Anderstorp nästa!
Stort tack till PG för suveränt boende under helgen.
 
   


Line-up kön inför lördagens första tidsträning.

 
   
   
   
SPVM Deltävling 3: Knutstorp 8-10 juli 2005 (arrangör MGCC)  
   

Fredag 8 juli - extra träning roadsport och modsport (9.40-10.00 samt 13.00-13.20)
Dags för svenskt sportvagnsmeeting 2005 på Knutstorp i södra Sverige (4 mil sydost om Helsingborg). Morgonen börjar direkt med fri träning tillsammans med modsportklassen. Bilen fungerade bra under dagens båda pass. Värre var det med kroppen i den 30-gradiga värmen - varmt, varmt, varmt......

 

Lördag 9 juli - tidsträning 1 (fm 20 min) och tidsträning 2 (em 20 min)
Sol och varmt mestadels av dagen. På bilen görs endast smärre justeringar av hjulvinklar - allt fungerar.
Tidsträning 1: Endast roadsport A som denna dag består av 14 deltagare (7 Porschar, 5 Super 7, 1 Hult och 1 Ginetta). Tiderna varierar från 1:06.27 (Christer Almqvist i en super 7) till 1:17. 86. Klockar in som nr 11 på 1:10.52!.

Tidsträning 2: Majoriteten av bilarna gör sämre tider på andra passet förmodligen på grund av hettan.

 

Söndag 10 juli - race roadsport A (ca: 14.00)
Dags för race - 10 varv: Två bilar kvalar tyvärr inte in. Efter en usel start så hamnar jag sist i fältet. Har en grym fajt med en seven i några varv innan jag lyckas ta mig förbi honom (inte för att han slutar gasa för det - tack Björn för 10 svettiga varv). Vinnaren Christer Almqvist får till en bästa varvtid på 1:06.29 och jag själv hamnar på 1:09.93 som bäst. Den personliga utvecklingen av mig och bilen under helgen känns kanon. Förbättrar mig flera sekunder under dessa 3 dagar. Ser nu fram mot Falkenberg i Augusti och hoppas då kunna ta in på fältet framför ytterligare!!! Stort tack till Fredrik och Patrik för hjälp med "mat och mek" under helgen.

 
   

Bilder från helgen:

 


Uppställning inför träning. Foto: Fredrik Pettersson

 
   


Bild tagen av Bengt-Åce Liljevind under lördagens träning

 
   
   
   

SPVM Deltävling 2: Mantorp 17-19 juni 2005 (arrangör SLC)

 
   

Fredag 17 juni - Fri träning alla klasser (9-11, 11.40-12.50 samt 14.40-16.00)
Då var det dags för årets tävlingspremiär (och den andra tävlingen totalt i denna bils historia). Efter mycket slit senaste veckorna med ny insprutning, rasad växellåda (reservlåda tillfälligt monterad), brunnen styrbox etc så var det dags att känna på bilen några varv för att se att allt fungerar inför lördagens officiella träning.
Pass 1: Bilen går hyfsat men missar lite i motorn vid högre varvtal. Kör ca 20 varv varav 15 i regn.
Pass 2: Hoppar över detta pass (regn) och justerar sprutets styrbox för att bli av med konstigheterna vid högre varvtal.
Pass 3: Äntligen bra väder. Kul med mycket bilar på banan. Bilen fungerar bra väghållningsmässigt dock missar motorn fortfarande ibland vid högre varvtal. Justerar vidare ........

 

Lördag 18 juni - officiell träning (9.15-9.25) och tidsträning Roadsport (15.35-15.50)
Träning: Halva banan blöt och de 10 minutrarna bara svischar förbi!
Tidsträning: Strul - bilen går ej att varva över 6000 varv (motorn varvar normalt 7500). Tvingas köra på höga växlar och slutar satsa efter några varv. Får till en tid på 1:35.6 (tiderna varierar från 1:30 i roadsport A till 1:47 i roadsdport C) vilket ändå känns förvånande då jag åkte på 1:36.6 som bäst vid förra årets tävling. Åker hem med bilen till Linköping och börjar tokmeka.

 

Söndag 19 juni - race (15.10-15.30)
Söndag förmiddag: Kollat det mesta under lördagskvällen utan ljusning. Lånar som en sista chansning en tändspole (tack Robban) några timmar före racet och voila bilen varvar helt plötsligt som den ska.
Race - 10 varv: Totalt 15 startande (A, B och C) och kanonväder. Efter en lagom bra rullande start med position 7 väntar en 7 varvs rolig fight med en Datsun 240Z i klass B. Jagar efter passering vidare efter en Alfa GTV och när allt är som roligast så faller målflaggan. Bästa tiden under racet hamnar för mig på 1:32.9 vilket ska jämföras med vinnaren Jesper Markusson på 1:29.035 i en Porsche. Puuh! en bit kvar.....
Är dock helnöjd med helgen då allt äntligen fungerade. Känns som om det finns potential i bilen och kroppen. Ser fram mot nästa race den 9-10 juli på knutstorp. Särskilt tack til Micaela för supporten under hela helgen samt till farsan som ordnade ett toppentält under fredagen. Tack även till Team Axehult för gott grannskap.

 
   

Bilder tagna under lördagens träning av Daniel Ahlin.

 


Laddad!

   


Första vänstern efter start och målrakan.

 
   


På väg in i pariskurvan.

 
   


På väg bort mot chikanen.