|
|
Falkenberg
Classic Motor
/ SPVM Deltävling 5: Falkenberg 7-9 september 2007 (arrangör RHK) |
|
|
|
Fredag
7 sept - fri träning
Deltog
ej. |
|
|
|
Lördag
8 sept - tidsträning 1&2
Äntligen dags för tävling.
Årets premiär blev något försenad och inträffade
på säsongens sista deltävling!. Laddad till max med nyrenoverad
växellåda och bra väder börjar tidsträning 1.
Bilen känns bra men efter 4 varv vid inbromsning efter långa
rakan så smäller det till och jag ser huven lyfta sig på
höger sida. Det visar sig att nedre bärarm har brustit (bild).
Turligt nog så är det Ginetta cup denna helg och jag kan köpa
en bärarm av Lindström på plats. Meck hela eftermiddagen
inklusive riktning av dämparen gör att jag missar den andra tidsträningen.
Bilen är dock fixad och startklar inför söndagens race -
yes!! |
|
|
|
Söndag
9 sept - race (fm)
Soligt.
Tjugosex startande. Startar racet i position 17 efter den något dramatiska
tidsträningen. Kämpar några varv med Krister i en Porsche
Boxter. Efter halva racet börjar de som är bakom mig komma ifatt
och bilen känns inte riktigt lika kraftfull. Vid varv 8 får jag
teknisk flagg och tvingas köra in i depå. Vid det här laget
har jag själv börjat märka oljeröken i kupén.
Tyvärr slutar denna racehelg här då kompression har kommit
in i vevhuset och olja pressas ut. Visar sig senare att en kolv har spikat
sönder och motorn måste rivas, gås igenom och orsaken till
spikningarna måste hittas (bild). |
|
|
|
Bild
från helgen (tagen av Bengt-Åce
Gustavsson, Racefoto): |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Automobil
SportsCar Cup / SPVM Deltävling 5: Anderstorp 15-16 sept. 2006 (arrangör
SLC) |
|
|
|
Fredag
15 sept - tidsträning 1 (em, 15 min)
Då
var det dags för årets final i Sportvagnsmästerskapet. Vädret
är kanon och bilen känns bra. Tyvärr är startfältet
i Roadsport något
decimerat, totalt bara 13 bilar. Detta troligtvis på grund av de extra
höga avgifterna denna helg. Första träningen fortlöper
utan några konstigheter och jag får till en bästa tid på
1:54.56. |
|
|
|
Lördag
16 sept - tidsträning 2 (fm, 15 min) och race (em)
|
|
Finaldagen
börjar med tidsträning. Tidsmässigt ingen förbättring
mot fredagen - har tyvärr ingen förklaring till att det gick
fortare förra året på denna banan (då med trasig
växellåda, om än tätstegad). Tur att vintern ger
gott om tid till eftertanke.
Race: 8 varv med rullande start. Får till en hyfsad start och ligger
som bil nummer 5 under de första två varven. Därefter
hamnar Mikael Wiklund i den röda Alfan utanför banan (efter
batalj med en känd gul Ginetta G27) och får motorproblem med
tät oljedimma över banan som följd. Ligger strax bakom
och ser i princip ingenting. Vågar inte köra fullt genom röken
och missar här värdefulla sekunder. Bakom så har Krister
Andersson i en Porsche Boxter kommit ifatt. Vi har en härlig fajt
i många varv men tyvärr får jag på sista varvet
se mig besegrad. Slutar i mål som 4:a i klassen (Roadsport A). En
underbar helg med härlig racing och en "raksträcka"
som är helt fruktansvärt lång!!!! Stort tack till Björn
för support under helgen. Klicka
här för länk till SLC:s bilder från helgen.
|
|
Ånyo
så laddar vi för nästa år! Vill passa på att
tacka sponsorer, vänner och alla andra som har hjälpt till under
säsongen - utan er så funkar det inte!! |
|
|
|
Bilder
från helgen (tagna av Bengt-Åce
Gustavsson, Racefoto): |
|
Race!! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Automobil
SportsCar Cup / SPVM Deltävling 4: Falkenberg 19-20 augusti 2006 (arrangör
SSK) |
|
|
|
Lördag
19 aug- 2 fria träningar samt en tidsträning
Eftersom
förra årets Falkenbergtävling blev något kort (se
nedan) så är vi extra laddade för denna helg. Motorn känns
nu bra igen efter en snabb topprenovering (se kalendariumet). Vi kommer
till Falkenberg på fredagskvällen och ställer ordning tält
etc. Delar denna helg ånyo tältet med ärkerivalen Robban
i den gula G27:an. Lördagen bjuder på rejält regn under
dagens båda träningspass. Tidsträningen körs på
halvtorr bana med en bästa tid på 54.096. Ska jämföras
med Christer Almqvist i en Caterham Seven som under träning hade den
bästa tiden, 50.553. |
|
|
|
Söndag
20 aug- race (fm)
Molnigt
och halvsoligt. Femton startande. Startar racet i femte led (av åtta)
med Robban vid sidan . Är när starten går före honom
i de 3 första böjarna. Han kommer därefter upp vid sidan
och jag har inget annat val än att släppa om honom. Ligger därefter
hack i häl och väntar på ett bra tillfälle att göra
en framstöt. På fjärde varvet i den branta uppförsbacken/krönet
tappar jag dock fästet helt och gör en rundpall mitt på
banan. Förlorar Robban och andra bilar ur sikte. Har en fajt med två
B-bilar under ngra varv och slutar som elva över mållinjen (och
näst sist i A klassen). Trots snurrningen var det en bra helg med juste
racing och en överraskande rolig och mycket snabb bana. Önskar
återkomma nästa år för revansch!!!
Stort tack till Patrik för support under helgen. Värt att notera
var att detta var den mest avslappnande tävlingshelgen i bilens ännu
korta tävlingshistoria. Allt höll och fungerade!. Vi ses på
Anderstorp i september. |
|
|
|
Bilder
från helgen (tagna av Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto): |
|
Race
och i rätt position!
|
|
Race
och fortfarande i hyfsat rätt position! |
|
|
|
|
|
|
|
Automobil
SportsCar Cup / SPVM Deltävling 2: Knutstorp 7-9 juli 2006 (arrangör
MGCC)
|
|
|
|
Fredag
7 juli - fri träning
Dags för svenskt sportvagnsmeeting
2006 med över 200 bilar anmälda i olika racingklasser. Vädret
är kanon dvs varmt och soligt.
Roadsport kan skryta med totalt 28 bilar varav 14 bilar i A-klassen. Kör
fortfarande med stdlåda men helgen till ära är bilen utrustad
med en egentillverkad och nygjord frontspoiler som borgar för riktigt
bra grepp i framvagnen (dock med en viss ökad överstyrning som
följd). Vi kör två fria träningar under dagen a'
15 minuter.
Kör samma tider som förra året.
|
|
|
|
Lördag
8 juli - tidsträning 1 (fm 15 min) och 2 (em 15 min)
På morgonen solsken. Träning
1: Når en bästa tid på 1.10.62 vilket placerar mig på
10:e plats. Under träning nr 2 kommer regnet och tiden stiger därav
till 1.23.96. Bilen envisas under dagen med att trycka ur sig kylarvatten
vilket inte känns helt komfortabelt. Hittar dock inget fel. Trots
det åker vi halva skåne runt och letar ett nytt kylarlock
(membranet i det gamla ser misstänkt ut!!!!) som monteras till träning
2. Ingen förändring. Vi ber en bön och hoppas att inget
ska hända under morgondagens race.
|
|
|
|
Söndag
9 juli - race (fm)
Sol
och varmt, varmt, varmt.... Startar i 5 femte led sida vid sida med min
ärkerival "Robban" i den gula G27:an. Han får en
bättre start och det är jagning som gäller. På femte
varvet på NGK krönet kommer Robban fel in i böjen vilket
resulterar i en skaplig sladd med 8 returer som följd men fortfarande
på banan (respekt). Själv ligger jag strax bakom men har ej
möjlighet att gå in i kurvan utan väljer gräset och
nedförsbacke (annars hade räcket varit ett faktum). Bilen håller
och jag kommer ut på banan igen med hösnuva av allt gräs
och robban och övriga fältet lång bort. Tyvärr flaggas
tävlingen av efter 8 varv då en av bilarna i fältet börjar
brinna. Bästa tid under racet blir 1.09.33 vilket kan jämföras
med 1.09.93 från förra året. Finns fortfarande förbättringspotential
i bil och förare. Tack till Patrik, Fredrik och Erik för all
hjälp under helgen.
|
|
|
|
Bilder
från helgen (tagna av Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto): |
|
Lördagens
2:a tidsträning
|
|
|
|
Under
race |
|
|
|
|
|
|
|
Automobil
SportsCar Cup / SPVM Deltävling 1: Mantorp 26-28 maj 2006 (arrangör
Mk Scandia)
|
|
|
|
Fredag
26 maj- fri träning
Då
var det äntligen dags för årets tävlingspremiär.
Vi är på Mantorp och vädret är ostadigt med en och
annan regnskur. Vi tränar tillsammans med modsportklassen samt samtliga
RHK standardvagnar. Kör två pass under dagen varav det ena
i väta. Just när det börjar kännas bra och rytmen
infinner sig så hörs ett mekaniskt illavarslande ljud från
växellådan. Ras med påföljande "meck"
hela kvällen - tack till Patrik och Fredrik för snabb och strålande
insats.... Framåt natten är en Ford Sierra
std vxllåda monterad och allt fungerar igen.
|
|
|
|
Lördag
27 maj - tidsträning 1 (fm 15 min) och 2 (em 15 min)
Strålande solsken. 25 bilar på
respektive träning. Bilen går bra och känns juste. Till
och med "Paris"-kurvan känns bra efter vinterns uppdatering
av bakvagn med hårdare fjädrar och länklagrade bärarmar.
Av någon anledning går det dock långsammare än
förra året och når en bästa träningstid på
1:34.9. (kan inte bara skylla på lådan men ändå..)
|
|
|
|
Söndag
28 maj - warm up och race
Startar
i 7:e led bredvid Robban (gul Ginetta G27). Har två Roadsport B
Alfor framför mig. När startflaggan går så gör
jag nog min bästa start någonsin och klipper 3 bilar. I slutet
av långa rakan så är det sträng med olja som sträcker
sig hela vägen genom påföljande kurva. Några snurrar
och det är riktigt trångt. Tar ca 4-5 varv innan man kan köra
fullt genom denna passage. Tycker att jag tappar fästet mot slutet
och blir omkörd av en Porsche Boxter i klass B. Slutar efter ett
kul race 11:a i min klass med en bästa tid på 1:34.9 (här
finns det förbättringspotential). Som helhet en bra helg med
bra gemenskap och många Ginettasupportrar i tältet. För
resultat se SPVM:s hemsida.
Nu väntar nya krafttag inför nästa tävling! Vi ses
på Knutstorp i juli!!!
|
|
|
|
Bilder
från helgen (tagna av Daniel Ahlin): |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stort
tack till alla som hjälpt till eller stöttat på ett eller
annat vis för att få bilen klar till denna tävlingssäsong.
Hoppas jag inte glömt någon när jag tackar: Sponsorer,
Micaela, Roger, Farsan, Mus, Elgunnar, Pelle, KG, Patrik, Robban, Fahrman,
Janne H., Fredrik, Björne B., Daniel, Sander, Kenneth, Håkan,
Andrea, Lill-Kalle, Lennart, Pia, Båvrup, Nisse, Börje, Lilja,
Stefan I, Jimmy, Uffe, Olle, Eric och fler därtill.............
|
|
|
|
|
|
|
SPVM
Deltävling 5: Anderstorp 23-24 september 2005 (arrangör SLC)
|
|
|
|
Fredag
23 september - tidsträning 1 (16.25-16.40)
Årets
final körs på vår gamla F1-bana kallad "mossen"
i Anderstorp. Vädret är soligt
och varmt och bilen känns och går bra. Enda smolket denna helg
är allas problem med bullernivån. Bullret mäts kontinuerligt
under helgen och de flesta får åka till Micro och köpa
dämpmatta, avgaskrökar, etc inklusive undertecknad. En bonus
denna helg är att Robban (också från Linköping)
är med och tävlar i samma klass med sin Ginetta G27:a. Därigenom
är halva Sveriges bestånd representerat - kanon!! Vi anländer
under förmiddagen och har ej tid att delta i den fria träningen
utan går direkt på den officiella tidsträningen.
Tidsträning 1: Rakan är lång, lång och lång.
Kör 7 varv och har fullt upp med att bestämma mig för spårval,
bromspunkter och slåss med en trilskande fjärde växel.
Kör bästa varv på 1:56.6 vilket inte känns särskilt
snabbt - vi får se imorgon!.
|
|
|
|
Lördag
24 september - tidsträning
2 (9.30-9.50) och race
(16.25-16.40)
Tidsträning
2: Kör nu bara på växel 1-3 och 5 men lyckas förbättra
mig med 2.5 sekunder. Bästa varvtid hamnade på 1.54:05
Får svartflagg för ljudet (103db ???).
Race: Efter att ha klistrat dämpmatta för att få ner ljudet
så "linar" vi upp under sen eftermiddag. Rullande start
med position 7 i fältet (totalt 15 startande). Blir omkörd
i starten av både en gul Ginetta
och en gul Datzun 240 (gult är fult!). Har efter 4 svettiga varv
tagit mig om dessa och kan nu börja ta upp kampen på de framförvarande.
Knappar in på Alfan framför mig men hinner aldrig ifatt innan
de 8 varven abrupt tar slut och målflaggan faller. Kort sagt, en
underbar helg med bra väder, kul racing, en hedrande sjundeplats,
en trilskande växellåda och inte minst - två Ginettor
på banan. Stort tack till Lasse som åkte från Göteborg
för att supporta oss under lördagen och Lasse A. som lånade
ut sin lägenhet i Anderstorp.
Nu
laddar vi för nästa år! Vill också tacka sponsorer,
vänner och alla andra som har hjälpt till under säsongen
- utan er hade det aldrig gått!!
|
|
|
|
Bild
tagen av Bengt-Åce Gustavsson (Liljevind) under fredagens träning
|
|
|
|
Bild
tagen av Bengt-Åce Gustavsson (Liljevind) under fredagens träning
|
|
|
|
|
|
|
|
SPVM
Deltävling 4: Falkenberg 12-14 augusti 2005 (arrangör SSK) |
|
|
|
Fredag
12 augusti- fri träning roadsport, ssk classic samt norsk historisk
(11.06-11.16, 14.24-14.34 och 16.48-16.58)
Äntligen dags för Falkenberg!. Känns extra kul då
jag aldrig tidigare har kört på denna banan. Banan är
kort och snabb och ett varv går på ca 50-54 sekunder i torrt
väglag. Bilen går bättre än någonsin då
vi lagt ytterligare en dag på injustering av insprutningen (tack
Pelle!).
Pass 1: Regn och halt men banan verkar vara juste och jag ser fram mot
körning på torrt underlag.
Pass 2: Skyfall och ingen sikt överhuvudtaget.
Pass 3. Ingen ide pga regnet.
|
|
Lördag
13 augusti - tidsträning 1 (11.20-11.32) och tidsträning 2 (13.40-13.52)
Pass
1: Här tar tyvärr tävlingshelgen slut då bilen stannar
i "line-up" kön och vägrar starta igen. Felsökning
och mek i 6 timmar hjälper inte och vi tvingas inse att det bara är
att ge upp (verkar som tändboxen gett upp efter 3 års drift).
Stort tack till samtliga som ställde upp under eftermiddagen med tips,
ideer, mätutrustning, bilåka och hämtning av prylar, delar,
etc...........Bara
att bita ihop och hem och skruva. Anderstorp nästa!
Stort tack till PG för suveränt boende under helgen. |
|
|
|
Line-up
kön inför lördagens första tidsträning.
|
|
|
|
|
|
|
|
SPVM
Deltävling 3: Knutstorp 8-10 juli 2005 (arrangör MGCC) |
|
|
|
Fredag
8 juli - extra träning roadsport och modsport (9.40-10.00 samt 13.00-13.20)
Dags för svenskt sportvagnsmeeting 2005 på Knutstorp i
södra Sverige (4 mil sydost om Helsingborg). Morgonen börjar
direkt med fri träning tillsammans med modsportklassen. Bilen fungerade
bra under dagens båda pass. Värre var det med kroppen i den
30-gradiga värmen - varmt, varmt, varmt......
|
|
Lördag
9 juli - tidsträning 1 (fm 20 min) och tidsträning 2 (em 20
min)
Sol och varmt mestadels av dagen. På
bilen görs endast smärre justeringar av hjulvinklar - allt fungerar.
Tidsträning 1: Endast roadsport A som denna dag består av 14
deltagare (7 Porschar, 5 Super 7, 1 Hult och 1 Ginetta). Tiderna varierar
från 1:06.27 (Christer Almqvist i en super 7) till 1:17. 86. Klockar
in som nr 11 på 1:10.52!.
Tidsträning
2: Majoriteten av bilarna gör sämre tider på andra passet
förmodligen på grund av hettan.
|
|
Söndag
10 juli - race roadsport A (ca: 14.00)
Dags för race - 10 varv: Två bilar kvalar tyvärr inte
in. Efter en usel start så hamnar jag sist i fältet. Har en
grym fajt med en seven i några varv innan jag lyckas ta mig förbi
honom (inte för att han slutar gasa för det - tack Björn
för 10 svettiga varv). Vinnaren Christer Almqvist får till
en bästa varvtid på 1:06.29 och jag själv hamnar på
1:09.93 som bäst. Den personliga utvecklingen av mig och bilen under
helgen känns kanon. Förbättrar mig flera sekunder under
dessa 3 dagar. Ser nu fram mot Falkenberg i Augusti och hoppas då
kunna ta in på fältet framför ytterligare!!! Stort tack
till Fredrik och Patrik för hjälp med "mat och mek"
under helgen.
|
|
|
|
Bilder
från helgen:
|
|
Uppställning
inför träning. Foto: Fredrik Pettersson
|
|
|
|
Bild
tagen av Bengt-Åce Liljevind under lördagens träning
|
|
|
|
|
|
|
|
SPVM
Deltävling 2: Mantorp 17-19 juni 2005 (arrangör SLC)
|
|
|
|
Fredag
17 juni - Fri träning alla klasser (9-11, 11.40-12.50 samt 14.40-16.00)
Då var det dags för årets tävlingspremiär
(och den andra tävlingen totalt i denna bils historia). Efter mycket
slit senaste veckorna med ny insprutning, rasad växellåda (reservlåda
tillfälligt monterad), brunnen styrbox etc så var det dags
att känna på bilen några varv för att se att allt
fungerar inför lördagens officiella träning.
Pass 1: Bilen går hyfsat men missar lite i motorn vid högre
varvtal. Kör ca 20 varv varav 15 i regn.
Pass 2: Hoppar över detta pass (regn) och justerar sprutets styrbox
för att bli av med konstigheterna vid högre varvtal.
Pass 3: Äntligen bra väder. Kul med mycket bilar på banan.
Bilen fungerar bra väghållningsmässigt dock missar motorn
fortfarande ibland vid högre varvtal. Justerar vidare ........
|
|
Lördag
18 juni - officiell träning (9.15-9.25) och tidsträning Roadsport
(15.35-15.50)
Träning: Halva banan blöt och
de 10 minutrarna bara svischar förbi!
Tidsträning: Strul - bilen går ej att varva över 6000
varv (motorn varvar normalt 7500). Tvingas köra på höga
växlar och slutar satsa efter några varv. Får till en
tid på 1:35.6 (tiderna varierar från 1:30 i roadsport A till
1:47 i roadsdport C) vilket ändå känns förvånande
då jag åkte på 1:36.6 som bäst vid förra årets
tävling. Åker hem med bilen till Linköping och börjar
tokmeka.
|
|
Söndag
19 juni - race (15.10-15.30)
Söndag förmiddag: Kollat det mesta under lördagskvällen
utan ljusning. Lånar som en sista chansning en tändspole (tack
Robban) några timmar före racet och voila bilen varvar helt
plötsligt som den ska.
Race - 10 varv: Totalt 15 startande (A, B och C) och kanonväder.
Efter en lagom bra rullande start med position 7 väntar en 7 varvs
rolig fight med en Datsun 240Z i klass B. Jagar efter passering vidare
efter en Alfa GTV och när allt är som roligast så faller
målflaggan. Bästa tiden under racet hamnar för mig på
1:32.9 vilket ska jämföras med vinnaren Jesper Markusson på
1:29.035 i en Porsche. Puuh! en bit kvar.....
Är dock helnöjd med helgen då allt äntligen fungerade.
Känns som om det finns potential i bilen och kroppen. Ser fram mot
nästa race den 9-10 juli på knutstorp. Särskilt tack til
Micaela för supporten under hela helgen samt till farsan som ordnade
ett toppentält under fredagen. Tack även till Team Axehult för
gott grannskap.
|
|
|
|
Bilder
tagna under lördagens träning av Daniel Ahlin.
|
|
Laddad!
|
|
|
|
Första vänstern efter start och målrakan.
|
|
|
|
På
väg in i pariskurvan.
|
|
|
|
På
väg bort mot chikanen.
|
|
|
|